ניתוח נתיבים ומשוואות מבניות SEM

איך לבנות, להריץ, ולדווח על מודל SEM למחקר שלכם?

  הירשם לקורס עכשיו!

ניתוח משוואות מבניות (Structural Equation Modelling או בקיצור SEM) היא שיטה סטטיסטית מתקדמת לבחינת מודלים המורכבים ממספר גדול יחסית של משתנים (לרוב מעל שלושה). השיטה מאפשרת לבטא על ידי אומדנים מותאמים את הקשרים בין המשתנים, ולהציג מבנה של תופעה מורכבת, תוך שליטה על משתנים מתערבים ועל תלות בין משתנים שונים במודל. לכן, SEM נחשב כניתוח מדוייק יותר בהשוואה לניתוחי רגרסיה.

SEM הינו אחד הניתוחים המתקדמים הנפוצים – והנדרשים – כדי לפרסם מאמרים בכתבי עת טובים וכן בעבודות אקדמיות מתקדמות.

SEM משמש לשני שימושים מרכזיים:

1. ניתוח גורמים מאשש (Confirmatory Factor Analysis) -תיקוף המדידה של שאלון (למשל להראות שהשאלון אכן מתכנס לשלושה תתי גורמים כפי המשוער)

2. ניתוח נתיבים (Path Analysis) – בדיקת השערות בין מגוון של משתנים, כולל קשרי תיווך. בפרט, משתמשים בניתוח נתיבים כדי להראות עדויות סטטיסטיות למודלים סיבתיים.


בקורס זה תלמד להכיר את שיטת SEM מהבסיס, ועד לבניית מודלים מורכבים, ההרצה שלהם, הפרשנות שלהם והדיווח עליהם במאמר.

 

2 מפגשים מקוונים

3 שעות כל מפגש

סילבוס הקורס


  סדנת SEM - מפגש ראשון
זמין ב ימים
ימים לאחר שנרשמם
  סדנת SEM - מפגש שני
זמין ב ימים
ימים לאחר שנרשמם
Total number of lectures: 6
Total video minutes: 385 Minutes

מי אני?


ירון סלע
ירון סלע

ד"ר ירון סלע (PhD), פסיכולוג קליני מומחה, בעל דוקטורט במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית ודוקטורט נוסף בפסיכולוגיה מאוניברסיטת תל אביב.

מייסד "P-value Data Analtyics" שהעניקה שירותי ייעוץ סטטיסטי לאלפי חוקרים באוניברסיטאות, במרכזים רפואיים ובתעשייה מאז שנת 2010. מתמחה בתכנון מחקר, בניית מודלים סטטיסטיים מורכבים, ניתוח נתונים וכתיבת דוחות מחקר. ירון מרצה מבוקש לסטטיסטיקה ולשיטות מחקר, ומרצה באוניברסיטת רייכמן ובמכללה למנהל.

פרסם מעל ל-30 מאמרים בכתבי עת בינלאומיים מובילים, ומרצה על מחקריו בכנסים בישראל ובחו"ל.


תוכן השיעורים:

מפגש 1: היכרות בסיסית עם SEM, הכרת התוצרים של SEM, בנייה והרצה של מודל תיווך פשוט.

מפגש 2: בנייה, הרצה ודיווח של מודל תיווך מורכב + ניתוח גורמים מאשש CFA.

למי הסדנה מיועדת?

  • מרצים/חוקרים במכללות או באוניברסיטאות
  • חוקרים עצמאיים
  • סטודנטים לתואר שלישי (בישראל או בחו"ל)
  • עוזרי מחקר וחוקרים במכוני מחקר

מה הלקוחות שלנו אומרים עלינו?

ההשקעה שלך

רכוש עכשיו ב-550 ש"ח בלבד.


שאלות נפוצות


אני רוצה לבדוק קשר סיבתי עם מודל שכולל הרבה משתנים. הסדנה מתאימה לי?
בהחלט. מודל SEM נועד כדי לבחון מודלים רב-משתניים, כאשר ישנם מספר משתנים בלתי תלויים, מספר מתווכים ו/או מספר תלויים. כמובן שמודל SEM מטפל גם במקרים פשוטים יותר.
הסוקרים ביקשו ממני להראות תיקוף סטטסיטי של שאלון. הקורס יכול לענות על זה?
בהחלט. הסוקרים למעשה מבקשים לראות CFA - ניתוח גורמים מאשש. זהו אחד השימושים הנפוצים של SEM. בקורס תלמד בדיוק כיצד בונים מודל כזה, מריצים אותו ומדווחים עליו.
אין לי כל כך רקע בסטטיסטיקה. אני אבין משהו?
מודל SEM נחשב לניתוח יחסית מתקדם. לא קשה, אבל מתקדם. לכן, צריך שיהיה לך רקע ברגרסיה לינארית פשוטה ומרובה. עם ההרשמה לסדנה, תקבלי בחינם מיני-קורס שישלים לך את הפער הזה (הקורס כשעתיים וחצי).
כבר עברתי פעם קורס ב-SEM ולא הצלחתי לעבוד בעצמי. במה זה יהיה שונה?
הקורס הזה (כמו כל הסדנאות והקורסים המקוונים שלי) הוא מאוד פרקטי. לצד השיעורים התיאורטיים אראה בדיוק כיצד לתרגל את הדברים על הקבצים שלך. בנוסף, תקבלי גם שיעורי בית להרצה בעצמך. את תביאי את המוטיבציה, אני אדאג לכל השאר.
יש לי שאלה שלא מופיעה כאן? מה לעשות?
ניתן בכל זמן לשלוח לנו אימייל, בכל עניין, ונעשה הכל לענות בהקדם האפשרי.
אני רוצה להצטרף לקורס! איך עושים את זה?
להצטרף לקורס זה פשוט ומהיר. כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על כפתור ״הירשם לקורס עכשיו״. לאחר מכן תגיעי לעמוד הסליקה המאובטח, שם תזיני את הפרטים שלך, תאשרי את התשלום. זה הכל. את בפנים! תיכף מתחילים!
אפשר לקבל הנחה על מחיר התכנית?
מחקר אקדמי טוב דורש רמה גבוהה מאוד של הידע, הבנה וכלים. אם תבחרי שלא לרכוש את כל אלו, תהיי תלוייה לנצח בסטטיסטיקאים שיעשו עבורכם את תכנון המחקר, ניתוח הנתונים וכתיבת דוח הממצאים בעבודה/במאמר. ליווי מקצועי של סטטיסטיקאי טוב ואמין מתחילת המחקר ועד סופו עולה לא מעט. וכל זה לפרויקט מחקר אחד בלבד. הסדנה עולה הרבה הרבה פחות. והיא עלות חד פעמית. כי לאחריה, כנראה שתוכלי להריץ מודלים של SEM לגמרי בכוחות עצמך. לכן, מחיר הסדנה אינו רק אטרקטיבי, כי אם הוא נמוך הרבה יותר ממה שהיא באמת אמורה לעלות. עם יד על הלב, זו אחת ההשקעות הטובות ביותר שתעשי עבור העתיד המקצועי שלך.